Case 2

ART bespaart Honda tot 2 uur werk per wagen

Bij Honda Motor Europe Logistics NV in de Gentse haven komen vele duizenden auto’s per jaar toe, die eventueel de nodige accessoires krijgen en verder gedistribueerd worden over heel Europa. De beschermfolie waarmee de wagens uit Japan arriveren, laat echter lijmresten achter. Met de lijmverwijderaar die Honda Europe gebruikte, duurde het niet alleen heel lang om de wagen lijmvrij te maken; het product liet ook krassen achter op de carrosserie. Wij maakten een lijmverwijderaar op maat die Honda Europe héél wat tijd, werk en geld bespaart.

Lijmresten door beschermfolie

Omdat de meeste auto’s bij Honda Motor Europe Logistics NV in de zon staan, heeft de beschermfolie waarmee ze zijn ingepakt de neiging om te smelten en lijmresten achter te laten. De lijmverwijderaar die Honda gebruikte, werkte wel, maar omdat hij krassen maakte, moest het team de carrosserie van tienduizenden auto’s telkens opnieuw polieren. Hetzelfde probleem hadden ze met het tweede type folie waarin Honda zijn auto’s verscheept: een variant met gesmolten kunststof die op de auto’s wordt gespoten en die uithardt. Toen Honda Europe eind 2018 contact met ons opnam, spendeerde het team dan ook maar liefst twee tot drie uur per wagen om hem weer in de originele staat te krijgen na het verwijderen van de beschermfolie. 

Zicht krijgen op het probleem

We brachten Honda in de Gentse haven een bezoek om naar hun noden te luisteren, de situatie goed te begrijpen en voeling te krijgen met de manier van werken, zodat onze oplossing er zeker goed bij zou aansluiten. We kregen stukken van beide soorten folie mee naar huis. Met die samples op zak, trokken we naar ons R&D-labo voor tests. Onze bestaande lijmverwijderaar werkte niet optimaal voor de Honda-lijm, dus pasten we hem aan. We hielden daarbij niet alleen rekening met de werking, maar ook met de wensen van de Honda-werknemers die met ons product aan de slag zouden gaan. Hadden ze liever een spray of een product om uit te gieten? En welke geur zouden ze verkiezen? We namen alle feedback mee.

R&D-traject op maat

In een drietal korte sprints optimaliseerden we ons product. Na de nodige tests en aanpassingen, gingen we telkens met het herwerkte product ter plaatse bij Honda, tot het voor beide folies perfect deed wat het moest doen en het resultaat helemaal goed zat. Hoe goed? Wel, onze geoptimaliseerde lijmverwijderaar verwijdert niet alleen heel effectief de lijmresidues, maar laat bovendien geen enkele kras na. Zo besparen we het team bij Honda Motor Europe Logistics NV héél wat tijd en werk, en dus geld. En onze lijmverwijderaar is zelfs nog goedkoper dan het product dat Honda eerst gebruikte! Tot slot maakten we onze lijmverwijderaar op basis van citrus ​​– een natuurlijk ingrediënt dat voor de mensen die ermee werken veel minder schadelijk is dan de meeste traditionele lijmverwijderaars.

Twee vliegen in één klap

Nadat we de Honda-medewerkers een korte opleiding gaven over het gebruik van onze lijmverwijderaar, konden ze er volop mee aan de slag. Het product wordt nu dagelijks door hen gebruikt, en Honda bestelt drie tot vier keer per jaar een flinke lading bij. Daarnaast is onze lijmverwijderaar ook een ontvetter, en onverwacht bleek dat voor het team een bijkomende grote troef. De binnenkanten van de autodeuren zijn vanuit de fabriek namelijk ingevet, en bij Honda in Gent reinigen ze nu die onderdelen met onze lijmverwijderaar. Omdat het product gemaakt is op basis van citrus, tast het de rubber of de lak van de wagens niet aan, waardoor de medewerkers er zorgeloos en efficiënt mee kunnen poetsen. Twee vliegen in één klap, dus!